Przedszkole 43 Gdańsk

Ta strona używa cookies.

Możesz określić warunki używania i dostępu cookies w swojej przeglądarce. Czytaj więcej…

Zrozumiałem

Aby dowiedzieć się więcej o ustawieniach swojej przeglądarki odwiedź jej zakładkę ustawiania lub stronę jej producenta.

Grypa

GRYPA

W okresie zwiększonej zachorowalności na grypę należy szczególnie pamiętać o zasadach dotyczących zarówno zdrowego stylu życia, jak też prostych czynnościach higienicznych, które mogą uchronić przed zachorowaniem.

Wirus grypy w okresie jesienno-zimowym przysparza nam wielu zmartwień. Grypa przenosi się pomiędzy ludźmi drogą kropelkową, dlatego też należy zadbać i stale przypominać dzieciom o zasadach higieny osobistej.

 

Dbajmy więc o higienę przez cały rok i przekazujmy dzieciom dobre nawyki. Pokazujmy, jak zasłaniać nos i usta przy kichaniu i kaszlu. Uczmy dzieci, że należy wyrzucać zużyte chusteczki. Pilnujmy, aby nasze pociechy regularnie i dokładnie myły ręce.

W JAKI SPOSÓB GRYPA SIĘ PRZENOSI?

 Wirusy grypy mogą utrzymywać się:

− na powierzchniach gładkich, typu stoły, blaty kuchenne, klamki drzwi, powierzchnie metalowe lub plastikowe nawet do 24 godzin ( średnio 8-14 godzin),

− na powierzchniach porowatych do 12 godzin ( średnio 4-6 godzin),

− na ubraniach, chustach i chusteczkach wielokrotnego użycia do 15 minut,

 − na powierzchni rąk 5-8 minut.

 − Wirusy grypy złożone są z maleńkich cząsteczek, które mogą się przenosić w kropelkach pochodzących z twojego nosa i ust, gdy kaszlesz lub kichasz.

− Jeśli kaszlesz i kichasz bez zakrywania nosa i ust jednorazową chusteczką, kropelki te mogą się rozprzestrzenić, narażając inne osoby na ich wdychanie.

− Jeśli kaszlesz czy kichasz w dłoń, kropelki te wraz z zawartymi w nich wirusami łatwo się przeniosą z twojej ręki na wszystkie dotykane przez ciebie powierzchnie, na których mogą przeżyć przez dłuższy czas

Złap, Wyrzuć, Zabij!

 • Złap (wirusa w chusteczkę higieniczną jednorazowego użytku)

• Wyrzuć (chusteczkę higieniczną do kosza)

• Zabij (wirusa poprzez umycie rąk pod ciepłą płynącą z kranu wodą przez 20 sekund, po uprzednim dokładnym namydleniu rąk do wysokości nadgarstków, mydłem lub innym środkiem dezynfekującym)

 Objawy grypy:

− podwyższona temperatura, dreszcze,

 − katar z płynną wydzieliną lub zatkanym nosem,

− ból głowy,

− bóle mięśniowe i stawowe,

− bóle gardła, − nudności,

  wymioty i biegunka

Pamiętaj:

• O dobrze zbilansowanej diecie, bogatej w witaminy, minerały i składniki odżywcze pozwalające zachować równowagę układu odpornościowego, (bazę diety powinny stanowić produkty zawierające duże ilości białka np. mięso, drób, ryby, jaja, sery).

• Dieta powinna zawierać owoce takie jak: jabłka, grejpfruty, cytryny oraz kiwi.

 • Szczególne znaczenie dla wzmocnienia układu odpornościowego mają witaminy C, E.

• Sen i odpoczynek wzmacnia i regeneruje organizm: optymalna dawka nocnego odpoczynku w przypadku dzieci i młodzieży w wieku szkolnym jest większa niż u dorosłego i wynosi 9 – 11 godzin. • Aktywność fizyczna; zaleca się, aby codziennie niezależnie od pogody, spędzać przynajmniej godzinę na powietrzu. Należy zachęcać dzieci i młodzież do aktywności fizycznej. W okresie wzrostu i rozwoju młodych osób należy unikać zbyt forsownych, mocno obciążających sportów.

• Należy zadbać o odpowiedni ubiór ze szczególnym zwróceniem uwagi na okrycie głowy, okrycie tułowia, a także na ciepłe i nieprzemakalne obuwie.

Nie daj się grypie – przestrzegaj zasad

• Jeśli jesteś chory – zostań w domu!

• Zasłoń swoje usta i nos chusteczką higieniczną, kiedy kaszlesz lub kichasz.

 • Myj często ręce mydłem i ciepłą wodą ( przez około 20 – 30 sekund).

• Jeśli masz objawy grypopochodne takie jak: gorączka, ból gardła, kaszel, ból mięsni, dreszcze – SKONTAKTUJ SIĘ Z LEKARZEM!

• Unikaj bliskiego kontaktu z ludźmi, którzy mają objawy grypopochodne.

• Wyrzucaj chusteczki higieniczne natychmiast po użyciu do kosza.

• Aby zapobiec rozprzestrzenianiu się drobnoustrojów, unikaj dotykania rękami oczu, nosa i ust.

 • Wietrz pomieszczenia, w których przebywasz 3-4 razy dziennie przez około 10 minut!

• Poddawaj się szczepieniom przeciwko grypie! (Szczepionka pozwala uniknąć chorób a przede wszystkim poważnych powikłań układu oddechowego, zaburzeń pracy serca, niewydolności nerek i powikłań neurologicznych).

 • Dbaj o siebie, ubieraj się odpowiednio, dużo śpij, unikaj stresu, pij dużo płynów, zdrowo się odżywiaj i bądź aktywny fizycznie.

 

Opracowała na podstawie dostępnych źródeł Paulina Kulpaczyńska