Aby dowiedzieć się więcej o ustawieniach swojej przeglądarki odwiedź jej zakładkę ustawiania lub stronę jej producenta.
Ćwiczenia i zabawy zwiększające gotowość szkolną
Ćwiczenia i zabawy zwiększające gotowość szkolną
Gotowość szkolna umożliwia dziecku sprostanie wymaganiom stawianym przez szkołę. Nie tylko przedszkole ale również rodzice mogą wspierać i stymulować rozwój dziecka tak, by osiągnęło umiejętności niezbędne do osiągnięcia sukcesów w szkole. Gotowość szkolną dziecka znacznie zwiększą wszelkie zabawy wspierające umiejętności w zakresie syntezy i analizy słuchowej oraz wzrokowej, pomagające odróżniać lewą i prawą stronę, ćwiczenia pomocne przy nauce pisania i czytania a także rozwijające zdolności komunikacyjnych, uczące samodzielnego rozwiązywania problemów oraz uczące dojrzałego reagowania na sukcesy i porażki.
Oto przykłady, jak się bawić z dzieckiem i na co zwrócić uwagę, przygotowując przedszkolaka do szkoły:
Ćwiczenia pomocne w rozumieniu relacji przestrzennych i odróżnieniu prawej i lewej strony:
- Wspólnie układajcie historyjki obrazkowe oraz kompozycje z klocków, figur geometrycznych, patyczków.
- Rysujcie według instrukcji słownej.
- W czasie porządkowania pokoju poproś, by dziecko np. położyło misia na górnej półce, obok pajaca a kiedy będzie nakrywało do stołu, sprawdź, czy nóż i łyżka leżą po właściwej stronie.
- Gdy dziecko będzie miało kłopot z ustaleniem lewej i prawej strony, poskacz z nim chwilę, a potem razem poszukajcie serca. Gdy już ustalicie, po której stronie bije, zaznaczcie tę stronę, np. zakładając frotkę na rękę.
- Baw się z dzieckiem w poszukiwaczy. Ukryj coś, co pociecha będzie musiała odnaleźć, a potem dawaj jej wskazówki – „…dwa kroki w lewo, trzy do przodu, jeden w prawo”.
Ćwiczenia przygotowujące do nauki czytania i pisania:
- Zwracajcie uwagę na właściwą wymowę.
- Bawcie się w tworzenie rymów: kukułka- jaskółka.
Liczcie sylaby w słowach, początkowo w krótkich później w długich; ma-ma (●●) , ka-lo-ry-fe-ry, (● ● ● ● ●) – rysujcie tyle kropek, ile jest sylab w wyrazie.
- Twórzcie wyrazy zawierające głoskę: na początku wyrazu, w środku, na końcu wyrazu, np. a – akwarium, lato, litera itp..
- Bawcie się w analogiczny sposób sylabami, np. ło, łokieć, łopata, wesoło, krzesło, czoło.
- Określajcie położenie głoski w wyrazie, np. jaki dźwięk słyszymy po, a jaki przed l w wyrazie mleko.
- Twórzcie nowe wyrazy przez dodanie głoski lub sylaby:, np.: to: tor, kto; ma: ga-ma, Ma-ciek, pu - ma itp.
- Bawcie się w „łańcuch wyrazów” – podajcie dziecku wyraz, z którego ono wyodrębnia ostatnią głoskę i szuka wyrazu na tę głoskę, np.: kogut – traktor – radio- orzeł.
- Wyszukujcie poznane litery w tekstach drukowanych, np. w gazetach.
- Powtarzajcie ciągi słowne: logiczne (rzeczy należących do jednej kategorii) np. krzesło, stół, szafka – dziecko kilka razy powtarza, następnie próbuje wspak; nielogicznych np. broda, okno, zarost.
- Wyszukujcie szczegóły, którymi różnią się obrazki.
- Wskazujcie identyczne przedmioty lub te, które nie pasują do pozostałych.
- Kolorujcie razem według kodu lub dorysowujcie w kratkach brakującą połowę rysunku, rozwiązujcie labirynty.
- Układajcie puzzle.
- Czytacie dzieciom bajki.
- Inspirujcie dziecko do podejmowania różnorodnych form aktywności plastycznej: malowania palcami, nawlekania koralików, przekładania sznurków przez dziurki, lepienia z ciastoliny, plasteliny, masy solnej, rysowania, tworzenia wycinanek i wydzieranek, kalkowania, stemplowania, odwzorowywania szlaczków i wzorków.
- Pozwólcie pomagać sobie w kuchni np. przy wyrabianiu ciasta, krojeniu miękkich produktów na sałatkę.
- Pozwólcie dziecku ma samodzielność-sprawność dłoni i palców wspaniale kształtuje się i ćwiczy podczas zapinania guzików, suwaków, wiązania sznurowadeł.
- Piszcie szlaczki literopodobne w liniaturze ( od lewej do prawej). Jeżeli dziecko chce pisać litery pokażcie kształty liter wg wzorów przedszkolnych, zachowując kierunek pisania danej literki, nie pozwalajcie drukować,
- Zwracajcie uwagę na to, jak dziecko trzyma kredki i ołówek. Powinno posługiwać się trzema palcami: kciukiem, środkowym i wskazującym.
Rozwijanie zdolności komunikacyjnych:
- Rozmawiajcie z dzieckiem codziennie. Pytajcie o jego uczucia, zainteresowania, o to, jak minął dzień w przedszkolu. Zachęcajcie do opowiadania,
- Słuchajcie uważnie tego, co dziecko ma do powiedzenia,
- Korygujcie błędy.
- Codziennie czytajcie dziecku bajki w połączeniu ze wspólnym opisywaniem ilustracji.
Uczenie samodzielnego rozwiązywania problemów:
- Nie podawajcie dziecku gotowych rozwiązań. Pytajcie, co, jego zdaniem, powinno zrobić w danej sytuacji.
- Jeśli dziecko poprosi o naleśniki na obiad, sprawdźcie razem, czy macie wszystkie potrzebne składniki, ułóżcie listę zakupów, wybierzcie się do sklepu, a potem razem przygotujcie obiad. Dziecko bardzo chętnie pomoże.
- Grajcie z dzieckiem w gry polegające na zapamiętaniu układu przedmiotów i określeniu, co się zmieniło, np. w czasie robienia zakupów; poproście, żeby pociecha zamknęła oczy, dołóżcie kolejną rzecz do koszyka, a dziecko odgadnie, co to.
- Zadawajcie dziecku zagadki. W czasie spaceru możecie bawić się w „rzecz, którą masz na myśli”. Jeśli powiesz dziecku, że „…ta rzecz jest niedaleko, jest brązowa i służy do odpoczynku w parku” – będzie wiedziało, że to ławka. Niech potem dziecko zada swoją zagadkę i zobaczy, czy sobie poradzisz z rozwiązaniem.
Nauka dojrzałego reagowania na sukcesy i porażki:
- Grajcie z dzieckiem w gry planszowe typu „Chińczyk”. Ważne jest przestrzeganie zasad gry i Twoja reakcja na zachowanie dziecka w przypadku porażki. Pozostaw mu czas na uspokojenie się, a następnie zaproponuj kolejną partię. Pokaż, w jaki sposób Ty radzisz sobie z niepowodzeniami. Przegrywając, nazywaj swoje uczucia: „złości mnie, że przegrałam, ale gratuluję ci wygranej”, „…może następnym razem pójdzie mi lepiej”, „szkoda, że nie wygrałam, ale i tak dobrze się bawiłam.”
- Nauczcie dziecko technik „samouspokajania”, np. poprzez powtarzanie w przypadku porażki mantry typu: „Najważniejsze, że się starasz. Nic nie szkodzi, jeśli ci nie wychodzi, przecież się dopiero uczysz”.
- Powierzajcie dziecku obowiązki i odpowiedzialne zadania, oczywiście na miarę jego możliwości, np. podlewanie kwiatów, czy nakrywanie do stołu. Każde wykonane zadanie nagradzaj pochwałą.
- Jeśli dziecko jest znudzone, rozdrażnione lub zmęczone, przerwijcie pracę. Pochwalcie je za to, co już udało mu się osiągnąć. Ustalcie, kiedy zadanie ma być wykonane i kontynuujcie pracę zgodnie z ustaleniami.
Opracowała na podstawię dostępnych materiałów mgr H. Cyganiuk